Bonyolult, de eléggé arányos: így választ Németország

2025. január 16. 11:07

A német szellemiség jó és rossz oldala egyaránt tükröződik a németországi választási rendszerben: túlbonyolított, mégis megközelíti a valós választói akaratot.

2025. január 16. 11:07
View of the Reichstag building with a waving German flag. The Reichstag building on Platz der Republik in Berlin is the seat of the German Bundestag.
Rajcsányi Gellért
Rajcsányi Gellért

Sokat láttak és sokat bírtak el az elmúlt évszázadban berlini Reichstag falai, amik most készülhetnek az újabb szövetségi parlamenti ciklus képviselőinek befogadására.

Németországban február 23-án tartanak előrehozott szövetségi parlamenti választásokat. Miután Donald Trump amerikai elnökválasztási győzelme után egy nappal összeomlott a német baloldali-liberális kormány, Olaf Scholz kancellár az új választás kiírása mellett döntött. Ennek a német alkotmányban rendezett folyamata zajlik most, miközben a pártok rástartoltak a kampányra.

Van miről és van miért kampányolni: 

az elmúlt néhány év durván hektikus időszakot hozott az egykor stabilitásáról ismert és irigyelt Németország közéletében. 

A tíz éve kezdődött migrációs válság és bevándorlási hullám következményei, a fokozódó közbiztonsági problémák, a túlzott bürokrácia, a német ipar versenyképességének és jövőképességének hanyatlása, párosulva a Covid-lezárások miatti társadalmi elégedetlenséggel, az ukrajnai háborúhoz kapcsolódó szankciós politikák miatti energiadrágulással és még sok minden más: Németország az egykori céltudatos, pragmatikus, büszke és iparkodó önképe árnyékában keresi magát.

Az irányról pedig a német választók döntenek februárban.

A német választási rendszer távolról nézve, leegyszerűsítve hasonlít a magyarhoz, 

nem véletlenül ebben (is) a nyugatnémet mintákat követtük az 1989 utáni rendszerváltó alkotmányozás és jogalkotás során.

Németországban is vegyes választási rendszer van, egyéni körzetekkel és pártlistákkal. A helyzetet rögtön bonyolítja, hogy szövetségi államról van szó, a tartományi szint minden területen fontos eleme a közigazgatásnak és az ország működésének.

A Bundestagnak jelenleg 735 tagja van, ezzel a világ legnépesebb törvényhozó testületei közé tartozik. A törvény szerint a parlamentnek 598 fős létszámúnak kellene lennie, ezen belül 299 egyéni választókörzeti képviselő és elméletileg ugyanennyi listás képviselő – 

de már régóta jóval több listás képviselő ül a parlamentben a további bonyolult választórendszeri szabályozás miatt.

A német választóknak a magyarhoz hasonlóan két voksuk van: az első szavazattal az egyéni körzeti képviselőre voksolhatnak, a másodikkal pedig a pártlistákra.

Németországban is 5 százalékos küszöb van a bejutásra, de ez alól is van kivétel: amennyiben egy párt nem éri el listán az 5 százalékot, ámde legalább három választókörzetben nyerni tudnak a jelöltjei, akkor mégis bejutnak pártlistás eredményeikkel is a Bundestagba.

Ugyan a német választási rendszerben a többségi elem is jelen van az egyéni választókörzetekkel, 

a pártlistás rendszer viszont ennek hatásait gyakorlatilag teljesen kiegyenlíti, semlegesíti.

A Bundestag teljes létszámát ugyanis kizárólag a pártlistás eredmények határozzák meg. Mint Bauer Bence írja erről szóló korábbi tanulmányában:

„Gyakorlatilag az történik, hogy minden egyes tartományban megállapítják a pártlistás eredményt, ebből kivonják az egyénileg abban a tartományban az adott párt által már megnyert mandátumokat, s a fennmaradó szám jelöli a listáról kiosztható mandátumok számát. Ha viszont nincsen fennmaradó, akkor egy újabb problémakör tárul elénk. A jelenséget túllógó mandátumnak (Überhangmandat) hívják, s a német választási rendszer talán legbonyolultabb eleme.”

Ha tehát egy német párt a listás szavazatok mondjuk 45 százalékát nyeri el, akkor a parlamenti mandátumok ekkora százalékát fogja kapni. Ha ez a párt elnyer mondjuk 200 egyéni körzetet, akkor a nyertesekből töltenek fel számára 200 parlamenti helyet, és a 45 százaléknyi eredmény maradék helyeit kapják meg a listájukon szereplő politikusok.

Ha viszont több körzetet nyer el, mint amennyi képviselői hely a listás eredményei alapján járna, akkor ezeket is meg kell kapnia, és ezek a túllógó mandátumok, és ezért kezdhet egyre népesebbé válni a parlament. Az pedig még tovább szaporítja a létszámot, hogy a túllógó mandátumokat is kompenzálni kell további listás helyekkel.

A korábbi, kiegyenlítettebb német politikában nem fordultak elő extrémebb választási eredmények, ezért eléggé arányos és kiegyenlített erőviszonyok jöttek létre a szövetségi parlamentben. A mostani, immár sokpárti erőtérben tartott választásokon viszont már speciálisabb helyzetek alakulnak ki – aminek nyomán a kiegyenlítődések érdekében most már majdnem másfél száz plusz képviselői helyet osztottak ki a pártok között, amivel egyre nagyobbra hízik a Bundestag létszáma. A szabályozás alapján ugyanis, mint fentebb szerepel, minden „túllógó mandátumot” kompenzálni kell: 

addig kell további képviselői helyeket hozzáadni a listás helyekhez, amíg helyreáll a teljes arányosság.

Mindezek alapján a német választási rendszer eredményei a gyakorlatban meglehetősen pontosan tükrözik az általános választói hangulatot, a pártok valós erőviszonyait. A győztesek „nem nyerik túl” magukat, mint például a brit, angolszász rendszerben; ugyanakkor egy-egy regionálisan erős párt be tud jutni még az országos küszöb alatti eredménnyel is, ha néhány körzetben nyer, s akkor listás mandátumokat is szerez.

A különböző kompenzációs mechanizmusok miatt viszont bonyolult a rendszer, 

a Bundestag létszáma pedig egyenes arányban gyarapodik a német pártpolitika összetettségének növekedésével.

A legújabb felmérések szerint a CDU 30, az Afd 21, az SPD 17, a Zöldek 13 százalékon állnak, bejuthat Sahra Wagenknecht új baloldali mozgalma, a liberális FDP és a óbalos Linke pedig egyelőre alulról szemlélik a hőn áhított, megugrandó küszöböt. A választási eredmények arányai pedig nagyjából a Bundestag összetételében is tükröződni fognak.

 

Fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP

 

Összesen 5 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nemturista
2025. január 16. 13:02
A német polgár bemegy,leszavaz, majd a végén kap egy nagy fityiszt az orra alá...
totumfaktum-2
2025. január 16. 12:43
Tökéletesen ki van találva. Bárhogy dönt a választó, mindig ugyanazt kapja. A pártok egymást fogják, nehogy változás legyen. Korábban olyan volt, mint a miénk. Azért volt a mi mintank az ő korábbi rendszerük. Valamikor az ezredforduló körül "arányosították". Az eredményt látjuk.
pollip
2025. január 16. 12:15
Szuper, hogy jó a választási rendszer, ha mégis az egyik jó eredményt elérő pártot kizárják a kormányzásból.
egonsamu-2
2025. január 16. 11:28
"...németországi választási rendszerben: túlbonyolított, mégis megközelíti a valós választói akaratot." Germanisztánban 1945 óta nem voltak jogszerü, az alaptörvénynek megfelelö választások. Mert törvény szerint közvetlen választással kell a képviselöket megválasztani. Pár évtizede a pártok bevezették a direkt szavazat mellé a pártlistát is, ahol a párt belsö listáján szereplö fanatikusokat rakják ideológiai sorrendbe. Erre a népnek semmi befolyása nincs. De ez határozza meg a parölament összetételét, végsö soron a kormány tagjait is. Igy történhet meg, hogy a parlamentekbe és a kormányba csupa müveletlen barom kerül. Neveket nem mondok, aki tájékozódik az úgyis tudja kikröl van szó. Amúgy a demokráciához a német választásoknak sincsen közük, mert nem a legtöbb szavazatot kapott párt kap kormányalakítási megbízást. Csak akkor, ha a külföldi megbízóknak és az egy húron pendülö nemzetellenes pártkartellnek megfelel.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!